چگونه استرس پدرها و مادرهای خود را کاهش دهیم؟

  • حال خیلی خوب .اسفند ماه 1398

چگونه استرس پدرها و مادرهای خود را کاهش دهیم؟

در بازی زمانه وقتی ما کودکی بیش نیستیم هماره نیازهای ما توسط پدر و مادرمان تامین می شود. این کوه قامتان استواری که در برابر هر موج سهمگینی از شرایط و اتفاقات و سختی های زندگی پشت و پناه ما هستند در دوره سالمندی با چالش های فردی گوناگونی مواجه هستند. اگر بپذیریم که هر کدام از فرزندان راه خود را یافته و به دنیای شخصی خودش کشیده شده است، باز هم برای این مخلوقات خاص خداوندی توجه و رسیدگی به فرزندان از اهم موضوعات تلقی می شود. این را می توان از کسانی پرسید که از حضور والدین خود بی نصیب شده اند.( می توان از ترشی ها و خوراکی های فصلی فهمید که هر بار مادرها درست می کنند و پدرها به دستتان می رسانند) حال این عزیزان علاوه بر شرایط زندگی فرزندان و نگرانی های مربوط به آن با چالش های دیگری نیز روبه رو هستند. عدم داشتن توانایی های گذشته ، دچار بیماری های مختلف و گوناگون شدن و کم توانی برای تغییر برخی شرایط از عمده چالش های دیگرآنهاست . متاسفانه به لحاظ جهانی ما آمادگی های لازم برای حل مشکلات این بزرگواران را بدرستی پیدا  نکرده اییم. نیاز به آموزش های دوره ای و ایجاد بسترهای مناسب جهت ادامه اشتغال و توسعه فردی برای ایجاد انگیزه و امید در عزیزانمان از موارد ضروری توجه فوری به این مقولات می باشد.

حال چه باید کرد؟

در قدم اول باید توجه داشته باشیم که با افرادی طرف هستیم که زمانی نیازهای ما را برآورده می کردند و پس تجربه های موفقی دارند تا بتوانند مدیریت امور و احوالاتشان را بر عهده بگیرند. اما یک نکته منفی این وسط وجود دارد. عزیزان ما قادر بر دریافت آموزش و ایجاد تغییر  هستند اما برای این تغییر نیازمند دریافت  دلایل و مدارک و شواهد کافی هستند. بنابراین کاملا مراقب نحوه ارائه موضوعات به آنها باشید.

با این مقدمه نسبتا طولانی به اصل موضوع می پردازیم.

دکتر فرشاد نجفی پور، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه در اینباره می گوید ” استرس و اضطراب در دوران سالمندی به علت اینکه این دوره از زندگی مملو از انواع احساس کمبودها و ناتوانی ها است، بیشتر و شایع تر است. به عبارتی، سالمندان در نتیجه کاهش اعتمادبه نفس یا از دست دادن آن، کاهش فعالیت و تحرک و همچنین از دست دادن دوستان و نزدیکان، کاهش استقلال مادی و جسمانی و بیماری های مزمن، در معرض استرس و فشارخون، افزایش بی نظمی تنفسی، تپش قلب اختلال در تمرکز و انجام فعالیت های روزانه از علایم و نشانه های عوامل استرس زا هستند. در نتیجه این عوامل و مجموع علل ذکر شده می توان نتیجه گرفت که استرس و اضطراب افراد سالمند را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار می دهد و سلامتی آنها را به خطر می اندازد.”( خ تسنیم،12 آبان 1395)

بنابراین ما نیازمند تدوین راهکارهای عملی هستیم که بتواند عزیزانمان را از این وضعیت خارج نماید

تغذیه سالمندی

تغذیه: مادامی که منابع سرشار از ویتامین ها و پروتئین ها و کربوهیدرات ها به بدن ما به اندازه کافی نرسد ما در معرض انواع آسیب های شیمیایی و ماهیچه ای هستیم که عاقبت آن چیزی جز کم شدن اراده و انگیزه لازم نیست. بنابراین توجه به تغذیه در این سن که می تواند کمی متفاوت از پیش باشد حائز اهیمت است.

ورزش: لازم به گفتن نیست که نه فقط در سالمندان که در هر دوره و سنی ورزش می تواند از بسیاری از آسیب های جسمی و روحی ممانعت بعمل آورد. ورزش هماره می تواند ایجاد انگیزه و امید و نشاط را در انسان زنده نگه دارد. چه ذهنی است که در کنار شادی ها و نشاط و سرزندگی به جریان امید و اراده وابسته نشود. ورزش کردن دلایل مختلفی برای ادامه حیات و دوست داشتن آن ایجاد می کند. همین مسئله می تواند بسیار در رفع و کاهش استرس و اضطراب کمک کننده باشد

ورزش سالمندی

ارتباطات : ارتباطات در سن سالمندی برای داشتن حس توجه بسیار لازم و ضروری است. لطفا به پدران و مادران خود از سر تکلیف فقط سر نزنید. به آنها سربزنید چون آنها را دوست دارید. در هنگام بودن پیششان مراقب نصیحت کردن باشید. آنها از نصیحت سرباز می زنند. ناسلامتی یک عمر این وظیفه آنها بوده و لازم نیست به نصیحت کس دیگری فکر کنند. بنابراین هر چه را می خواهید گوشزد کنید در قالب اطلاعات درست و از پیش خوانده شده ارائه کنید. به این روش گفتار شما دارای بار معنی قابل توجهی خواهد شد و عزیزانتان آن را با گوش جان خواهند شنید. در ضمن مراقب حس ترحم باشید. آنها با حس ترحم دلشکسته می شوند و بیشتر در خود فرو می روند.

مراقب استقلال مالی آنها باشید. هیچوقت و به هیچ شکل مختلف در مورد هزینه کرد های آنان تصمیم نگیرید. اجازه دهید آنها خود کارهایشان را انجام دهند. خودشان از پس فعالیت هایشان بربیایند. انجام امور زندگی باعث می شود همواره حرکت داشته باشند و این امر به آنها کمک می کند تا با نشاط بمانند.

ازگذشته آنها تا خودشان حرفی به میان نیاورده اند صحبت نکنید. ما نمی دانیم کی و کجا ممکن است از برخی رفتارهایمان احساس شرم کنیم. بنابراین ممکن است گاهی عزیزانمان خواهان به یاد آوردن موضوعات و مسائلی نباشند. مخصوصا اگر در این موضوعات و مسائل موارد تمسخر و طعنه نهفته باشد که ما آن را شوخی می پنداریم ولی برای عزیزانمان مسئله ای بزرگ و ناراحت کننده باشد.

در نهایت ایجاد زمینه های مناسب برای گوش دادن به موسیقی ، آغاز کردن فعالیت های اجتماعی و تشویق کردن به کتاب خوانی می تواند از موارد دیگر کمک برای کاهش و رفع استرس و اضطراب باشد.باید یادمان باشد که کمک گرفتن از مشاوره در هر سنی می تواند بسیاار کمک کننده باشد. برای عزیزانمان آرام توضیح دهید وسعی کنید در صورت وجود موارد متعدد استرس و نگرانی آنها را به کسب یک مشاوره دعوت کنید.

دنیا دنیا آرزوی شادمانی کنار عزیزانتان را داریم.

آرمین ولی پور .حال خیلی خوب